Čarodějnice 2003       2003-05-01

Připravy na letošní čarodějnice začali vlastně už v úterý, když jsme jeli se Stýffkama do Makra nakoupit nějaký drobnosti (2,5kg makrel, buřty, klobásky, masíčko.. samý dobrý věci) a aby jsme toho neměli málo a náhodou netrpěli hlady, stavili jsme se ještě v Globusu :-)

Letos jsme to

pojali velmi pohodově a celkem soukromně, do Bříství jsme dorazili ve čtvrtek následovně: Jani, Jana a já dopoledne, Stýff po šichě odpoledne, pak Vlastik na kole, přijeli se podívat Patrik s Lenkou. Hodili jsme si na gril špízy, pak makrelky, pohodička. Večer odjeli holky domů, my jsme kolem desátý zvažovali, jestli půjdem spát, nebo uděláme oheň, byli jsme všichni nějací unavení .. nakonec oheň zvítězil. Seděli jsme tam až asi do půl druhé, já jsem si lehce schrupnul (jak řekl Stýff - asi dvakrát po půl hoďce) a zase se plynule zapojil do debaty.

V pátek mě vzbudili dělňasové už v půl osmé.. postavili si totiž lešení v čele baráku a přes zeď viděli spát na zahrádce Vlastika, tak na něj začali volat "Vstávej!!" .. Dali jsme tedy snídani a pustili se do obouchávání fasády na chlívě.. šlo nám to celkem hezky a Stývek nám do toho krásně chrápal.. nechápali jsme to nikdo, ale Stývek spal na půdě asi metr nad námi, ač jsme ve třech bušili do baráku..

Když se mladej probral, rozkoukal a nasnídal, vyrazili jsme do Brodu na nákupy. Podařilo se mi cestou nabrat pěknou haluz, před Plusem všichni čuměli, co jsem si to přivezl :-) Nakoupili jsme něco základních potravin (jeden chleba a dvě basy Géček a máti jednoho Ferneta) a jeli do stavebnin, kluci potřebovali nějaké info o zateplovacích materiálech - Vlastik bude dělat novou podlahu v kuchyni a Stýffci budou zateplovat strop. Pak jsme ještě koukli do města, v cyklu nakoupili pár drobností a razili zpět. Asi v půl čtvrté dorazila Jana z práce, má teď novej job, sedí na prachách a rozhoduje, komu je dá a komu ne :-)

Mezitím se pokročilo s oknama, všechny tři obývákové jsou zahozené a je dohozená fasáda do ulice, takže je připravená na zateplení. Další pokračování v týdnu. Stýffek rozdělal oheň na malé zehrádce, Jana připravila makrely a začalo se grilovat. Já s Vlastikem jsme ještě dobouchávali omítku z chlíva, už jsme toho měli taky dost, postupně jsme se vystřídali pod sprchou. Navečer dorazil McMlok, projevil zájem o plánovaný sobotní výlet na kolech. Máti nalila rundu ferňouse a tak jsme zapili její svátek. Už za tmy dorazili manželé Zemanovi, chviličku po nich déšť. Proběhl rychlý přesun do stodoly i s grilem, vydrželi jsme tam asi do půlnoci, pak jsme se odebrali na půdu chrnět.

Sobota nezačala nejlépe, když jsme se probrali, venku fučelo, poprchávalo a byla celkem zima.. tak jsme špekulovali, co dělat, na kola to fakt nevypadalo. Nakonec jsme se poskládali do Primeráčka a vyrazili směr Bakov nad Jizerou hledat zříceninu hradu Zvířetice.. a jak jsme tak nějak někde blbě odbočili a viděli v dáli hrad Bezděz, bylo rozhodnuto. Ve vesnici pod hradem jsme nechali auto a začali stoupat do kopce. Cestou jsme ještě stačili jedno malé pivečko a pak už přímo vzhůru.

Bezdez04.jpg Bezdez01.jpg Bezdez02.jpg Bezdez03.jpg

První nepochybná historická zmínka o Bezdězu pochází z roku 1264. Král Přemysl otakar II. vydal tehdy listinu, jíž zakládá v Bezdězských lesích město, neuvádí však které. Hrad byl postaven jako pevnost a jako reprezentační místo krále, bez jakýchkoliv hospodářských budov. I když se během stavby původní koncepce poněkud měnila a upravovala, Byl Bezděz postaven v průběhu nemnoha let koncem třetí a počátkem čtvrté čvrtiny 13. století a představuje tudíž jednotný výtvor vyspělé ranné gotiky, jak nám byla přinesena cisterckou stavební hutí z Burgundska přes severní Německo. Stavitelé hradu vytvořili na vrcholu hory pevnost prakticky nedobytnou a přitom umělecky vysoce působivou. hodnou krále "železného a zlatého".

Bezděz 12.jpg 13.jpg

Hrad má silně protáhlý půdorys, táhnoucí se podél hřbetu hory. Na samém vrcholu stojí hlavní okrouhlá 35m vysoká věž, střežící nejen celý Bezděz, ale i vstup z hradu dolního, západně od věže, do hradu horního, vlastního sídla panovníkova na výcho od věže. Věž měří v průměru 10,5m a její zdi jsou ve spodní části 4m silné. Směrem vzhůru se místnosti v každém podlaží zvětšují a stěny ztenčují. Do věže se vstupovalo portálem asi 9m bad zemí z ochozu hradby, oddělující horní a dolní hrad. Od dolního hradu se táhne k západu mohutná 180cm silná hradba ke třetí bráně, hlavnímu vstupu do hradu.

14.jpg 15.jpg 16.jpg 17.jpg 18.jpg 19.jpg 21.jpg 20.jpg

Když jsme odjížděli, nějak se Stýffkovi nezdál zvuk auta, proražená zadní guma. Tak jsem měl krásnou příležitost vyzkoušet doposud nikdy nepoužitý hever.. Sice to nebylo jako v F1, ale za pár minut jsme pokračovali v cestě. Jana dobře navigovala, silnice super, takže jsme za chvíli zaparkovali v Podhradí, těsně pod zříceninou hradu Zvířetice. K hradu nás dovedla asi po 300 metrech stoupání turistická cesta.

Co nás překvapilo, bylo množství lidí, kteří se tam pohybovali - všude děti, stany.. podle fotek na Netu to mělo být celkem opuštěné místo. Všimla si nás jedna holka a vysvětila nám, že si zříceninu na víkend pronajali, ale že si ho můžeme klidně prohlídnout. Zřícenina je to moc pěkná, musel to být pěkný hrádek.

22.jpg zviretice04.jpg zviretice01.jpg zviretice02.jpg

Hrad byl založen asi v prvním desetiletí 14. století Markvarticem Zdislavem, synem purkrabího Pražského hradu Havla z Lemberka a jeho manželky blahoslavené Zdislavy. Zdislav, který se psal stále z Lemberka se v pramenech objevuje v letech 1273 - 1318. Jeho synové Heřman a Markvart se již psali po novém rodovém sídle Zvířeticích. Starší Heřman stál ve zmatcích po vymření Přemyslovců roku 1306 nejprve na straně Jindřicha Korutanského, který ho roku 1309 jmenoval nejvyšším purkrabím. Poté co Jindřich své rozhodnutí změnil, přiklonili se oba bratři na stranu nejmladší Přemyslovny Elišky a mladší Markvart jí také doprovázel do Špýru ke svatbě s Janem Lucemburským. Na straně nového krále setrvali i v bojích, které proti němu rozpoutalo české panstvo v čele s Jindřichem z Lipé. Zvířetičtí se však účastnili i bojů uvnitř rodu Markvarticů.

zviretice03.jpg 24.jpg 25.jpg

Kolem půl sedmé jsme byli v Litoli, nafouknul jsem si u Stýffků gumy, Jana nám uvařila večeři, dorazili jsme zbytky z víkendu. Po večeři jsme dali Rally na Playstationu, ač jsem nebyl na žádném mezičase nejrychlejší, podařilo se mi celkově vyhrát. Kolem deváté se poslední mohykáni (Vlastik, Mcmlok a já) přesunuli zpátky do Bříství. Tam naši tuhli u telky.. tak jsme nalili panáky a dali si Mexiko o padesátníky.. vostrá hra, podařilo se mi do půlnoci prohrát skoro 40,- .. největší škodič byl Dumlas, její celkový zisk činil 63,-

Neděle už byla celkem krátká, po probuzení pár kol MTG, dělal jsem základní chybky a tak jsem dostal od Vlastika pěkně na prdel.. až doma jsem zjistil že to, s čím jsem hrál, nebyl modro-bílý deck, ale naopak to co se do něj nevešlo (deck zůstal ve skříňce v Mil). Po snídani jsme dali ještě hru petanque, McMlok nás nešetřil a celkem v pohodě vyhrál. Po jedenácté jsme to rozpustili.

Přidání vlastního komentáře k této akci