Za megawatty na sever       2005-05-20

Na víkend hlásili pěkné počasí a proč toho tedy nevyužít - naplánovali jsme si prodloužený víkend v Perštejně. Ve čtvrtek odpoledne jsme naložili Nissánka a vyrazili jsme vzhůru sportovním výkonům na sever, přesně řečeno do Perštějna do Krušných hor. Už od čtvrtka nám počasí přálo a jak jinak zahájit naší krátkou dovolenou, než smontovat mamutka (Adel kolo), šlápnout do pedálů a najet prvních 12 kilometrů v kopcovitém terénu. Tato krátká vyjížďka nás natolik navnadila (Kajasse možná až moc), že jsme naplánovali na pátek trochu delší trasu, přímo za hranice. Naším cílem byly větrné elektrárny v Jöhstadtu.

V pátek dopoledne jsme s malým zpožděným zahájili desetikilometrové stoupání do Horní Halže (cesta sem nám i s přestávkami na foto a hlavně k načerpání nové energie trvala 95 minut). Nejtěžší úsek jsme měli za sebou a tak jsme s radostí pokračovali dál na Kovářskou (převážně z kopce), dál na Černý potok (příjemná cesta z větší části lesem a hlavně bez výrazných výškových rozdílů) odkud už bylo vidět náš cíl. Důkladně jsme zdokumentovali přechod přes hranice a na německé straně jsme to dle cyklostezky vzali přes pole a po chvíli a nezbytné radě jedné ochotné německé občanky jsme měli elektrárny na dosah (a to do slova).

Od doby vydání našich map vyrostly v poli navíc ještě dvě elektrárny (celkem jich bylo 14). Dali jsme malý oběd u informačního centra a vyhnáni hlukem ze všech těch elektráren jsme pokračovali dál přes Jöhstadt na Grumbach a přes Schmalzgrube (celkem pohodová cesta z kopce a hned zase do kopce) zpět do Čech. Ovšem hned za hranicemi nás opět uvítal velmi kopcovitý terén - od hranic přes Kryštofovy Hamry až k Přísečnické přehradě stále do kopce. Pauza u přehrady nám přišla opravdu vhod (krajina se zatím trochu změnila, vyjeli jsme totiž na chvíli z lesů).

Cesta kolem přehrady už byla pro nás příjemná hlavně vidinou dlouhého sjezdu zpět do Perštejna. Aby to ale nebylo tak jednoduché a abychom samozřejmě najeli ještě pár kiláčků navíc, trošku jsem zabloudili. Díky mně jsme odbočili o křižovatku dřív, ale motivováni dlouhým sjezdíkem jsme se vrátili na původně plánovanou trasu a už jsme si to funěli do dalšího kopce na Měděnec, odkud nás čekal vysněný sjezd až do Perštejna. Na tachometru krásných 64km.

Po statečném pátečním výkonu jsme pojali sobotu trochu odpočinkově. Spolu s mojí sestrou jsme ve třech absolvovali výstup na Kadaňskou rozhlednu. Vypadalo to jako víkend s elektrárnami, na vrcholku jsme totiž měli na dohled hnědouhelné elektrárny Tušimice a Prunéřov. Večer jsme, ostatně jako každý večer naší dovolené, strávili u krbu nad grilovaným masíčkem.

Na poslední den jsme si naplánovali dobyvatelskou výpravu na hrad Šumná, s politováním ale musíme oznámit, že už byl dobyt před námi. Cesta na vrchol se nám hned na začátku schovala za strom a tak jsme si našli jinou. Za hustého mrholení jsme v 11:04 dorazili k cíli. Z hradu toho už moc nezbylo, ale i tak jsme byli s naším závěrečným výletem spokojeni. Honem zpátky domů na zemlbábu a zpátky na Bříství.

www.hrady-zamky-tvrze.cz: Rozhodnutí založit hrad učinil Vilém ze Šumburka (Schönburgu) patrně roku 1431. Tehdy seděl se svým bratrem Alešem na hradě Perštejně u Klášterce nad Ohří; Perštejn však zřejmě oběma bratrům nevyhovoval a tak si statek v říjnu 1431 rozdělili. Vilémův hrad stál již r. 1435 a dostal název Nüenschonnburg (Nový Šumburk). Přízvisko “Nový” vymezovalo hrad vůči rodovému hradu Schönburgu v Sasku. S ohledem na dobu svého vzniku byl položen maximální důraz na kvalitu opevnění hradu, zatímco jeho obytná funkce zůstala značně potlačena. Vilém ze Šumburka prodal r. 1449 hrad Vilémovi z Illburka, který jej však musel již r. 1453 přenechal bratřím z Fictumu na umoření svých dluhů. Fictumové se zasloužili o obnovu a přestavbu hradu, a to i s ohledem na rozšíření jeho obytné složky. Přesto však panstvo jevilo o Šumburk v průběhu klidného 16. století jen malý zájem a po požáru v jeho druhé polovině zůstal hrad opuštěn. Od počátku 17. století náležel ke Klášterci.

Adél

Přidání vlastního komentáře k této akci